woensdag 24 mei 2017

Cyprus dag 4 - Troodos

En toen, 1000 bochten verder en 1750 meter hoger kwamen we aan in Troodos.
Nou eigenlijk waren we er al voorbij, want de weg gaat door en in de bocht is een kleine afslag en die hadden we dus gemist.
Troodos is een echte metropool whahaha In de beschrijving stond dat je een middag door kon brengen op Troodos square, dus wij stelden ons dat voor als een stadje met een groot plein, maar de werkelijkheid was zo:
6 souvenirwinkeltjes
 een paar kleine winkeltjes en een restaurant
 en een hotel, whahaha als je hier een half uur rond kunt kijken is het veel :-)
 Enfin wij gingen het hotel binnen, waar weinig tot geen gasten waren en daarom kregen wij een grotere kamer dan Kras geregeld had en dat vonden wij natuurlijk helemaal niet erg.

We denken dat het stukje waar het zitje staat vroeger een balkon is geweest wat ze dichtgemaakt hebben met ramen.
 En door die ramen hadden we een schitterend uitzicht op de bergen.
 We haalden de koffers uit de auto, dronken thee en toen gingen we Troodos Square maar eens bekijken :-) dat zeg ik een half uur is veel :-)
Daarna liepen we naar het wat lager gelegen Visitors Center, maar dat was gesloten.

Naast dat centrum begon een kleine pas aangelegde trail van 250 meter en die hebben we twee keer gelopen :-)
 Er lagen verschillende van het eiland afkomstige rotsblokken, waaronder asbest.
Nooit geweten dat Cyprus de grootste leverancier van asbest is geweest, dus best nog leerzaam dit trail.
 Ook stonden er een aantal vrij grove beelden, maar toch wel leuk.
 In de winter ligt er hier sneeuw op de bergen en kun je er skiën en langlaufen. Twee weken geleden lag er nog sneeuw, maar nu was alles weg.
In de zomer zijn er een aantal trails die je hier kunt wandelen (de paden op de lanen in).
Op die trails liggen ook allemaal caches, dus we hadden zoiets van die gaan we wel doen.
Het dorpje (heel groot woord) lag precies in het midden van de Atalanta trail en wij begonnen met het stukje aan de noordkant, maar na zo'n 150 meter zijn we weer omgekeerd.
Toen hebben we de andere kant geprobeerd, maar ook hier was het verhaal hetzelfde: de eerste honderd meter was het pad mooi en breed, daarna werd het smal en de afgrond naast ons steeds steiler en dieper...
 We vroegen ons af wat we hier in hemelsnaam 2 volle dagen moeten gaan doen.
Als je van de paden op de lanen in houdt en daar ook de juiste schoenen, stokken enz voor hebt, is het hier fantastisch, maar anders is er hier weinig tot niets te doen.
En als wij op reis zijn en het vooruitzicht hebben dat er niets te doen is worden wij niet happy :-)
We hebben Kras gebeld en gevraagd of het mogelijk was om een nacht eerder naar Larnaca te gaan.
Bij het samenstellen van de reis hebben ze 2 nachten Polis genomen en alle andere plaatsen 3 nachten, wij zijn de eerste die deze reis van 15 dagen maken, dus ze begrepen onze vraag wel en zouden het navragen bij hun agent in Cyprus.
Wij gingen eten in het restaurant van het hotel, Paul nam een Pizza
 Op de kaart stond vegetarische zalm :-) vegetarische forel :-), maar ik koos voor vegetarische zuccini patties, waarvan ik alleen wist dat het iets met courgettes was, maar verder geen idee had.
Het bleken 6 courgetteballen te zijn, die heel lekker smaakte
 en daar heb ik toen nog friet bij besteld, omdat alleen maar courgetteballen eten ook zo saai is.
Ik had liever een bord met 3 ballen en wat friet gehad, maar de kaart hier was nou niet echt om over naar huis te schrijven.
Op de kamer was geen internet, maar dat konden we wel kopen, wat we gedaan hebben.
Alleen kon er maar een apparaat gebruikt worden en omdat ik altijd 's avonds bezig ben met de foto's en het dagboek werd dat dus de pc van Paul.
Van Kras kregen we een mailtje dat het hotel in Larnaca vol zit maar als ze een afzegging krijgen zullen ze het ons laten weten.
Toen we na het eten op dat mailtje reageerden kregen we een automatisch mailtje terug dat ze morgen de hele dag dicht zijn i.v.m. Koningsdag, dus mocht er een afzegging komen dan krijgen we dat morgen toch niet te horen.
Nicosia zit niet in de reis, daar kun je eventueel vanuit Larnaca als een dagtocht naar toe, maar omdat er in en om Larnaca wel veel te zien is én we ook Nicosia willen zien (al die druivenplukkers en mandolines hahaha) heeft Paul daar zelf een hotel geboekt voor overmorgen en slaan we de derde nacht hier gewoon over :-)

Margriet zei

Jammer dat die wandelingen daar niet te doen waren. Kan me voorstellen dat jullie snel iitgekeken waren hahaha. Gelukkig hebben jullie zelf wat kunnen regelen.