zondag 9 oktober 2016

Sprookjesroute dag 4 Ebergötzen

Nadat we in Heilbad Heiligenstadt waren geweest konden we twee dingen doen, terug naar Kassel of doorrijden naar EBERGÖTZEN, de volgende plaats op de kaart van de sprookjesroute.
In de beschrijving op de kaart stond: "In de "Herrenmühle", tegenwoordig een museum, Komen MAX & MORITZ tot leven.
Wij hadden nog nooit van die twee gehoord en ook het plaatje  dat bij het plaatsje getekend stond zei ons helemaal niet, maar het intrigeerde ons wel, dus besloten we om onze algemene ontwikkeling wat bij te werken :-) en reden we door naar Ebergötzen.
Daar aangekomen gingen we op zoek naar het museum en na een poosje rondgereden te hebben zagen we dit bordje.
 Bij het museum zelf waren geen parkeerplaatsen, dus heeft Paul me afgezet en is hij de auto gaan parkeren.
Ik bekeek de groep houten uilen die op het pleintje stonden
 en ging alvast even naar het toilet naast het gebouwtje dat aan de andere kant van het museum staat.
Daar zag ik al een tekening van Max & Moritz op de deur hangen.
 en ook op de muur van dit gebouwtje hing een tekening.
 En toen we deze ruimte binnen gingen was het een en al M&M wat we zagen :-)
Poppetjes, serviesjes, bordspelletjes, gramofoonplaten, kleurboeken
 tafeltje en stoeltjes, marionetten, postzegels, je kon het niet bedenken of het was er.
 Ook hier was een hele wand met diorama's en die spraken me natuurlijk erg aan.


 Deze hele kleine poppetjes had ik wel mee willen nemen als souvenir :-)
 Aan de overkant was het echte museum, hier heeft Wilhelm Busch, de geestelijke vader van M&M gewoond en de verhaaltjes, of eigenlijk 7 streken, geschreven.
 Er was een klein winkeltje waar ze kaarten en boekjes verkopen.
Ik wilde graag een boekje hebben en hoopte op een Engelstalige versie, maar ze hadden er ook een Nederlandse vertaling!
Het zijn een soort kleine stripverhaaltjes op rijm, waarin er 7 streken van M&M worden verteld en het loopt niet goed met ze af :-(
Wilhelm Bush wordt beschouwd als de vader van de strip.
 Ook op de terugweg naar de parkeerplaats kwamen we ze nog tegen

We waren erg blij dat we toch naar dit plaatsje toegegaan zijn, want het was ontzettend leuk om allemaal te zien en nu weten we alles over Max & Moritz!

1 opmerking:

Margriet zei

Wat amusant! Ik had ook nog nooit eerder van M&M gehoord!