dinsdag 31 mei 2016

Boekarest dag 2 rondwandelen

Na een uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel, gingen we op pad.
Aan het einde van het straatje waar we doorliepen zagen we dit kunstwerk.
We liepen langs het Ateneul Roman
eerst weer dezelfde route als we gisteren gelopen hadden
Spiderman lag weer helemaal plat. :-)
Biserica, kerk, was een van de eerste Roemeense woorden die we leerden, maar op iedere straathoek staat dan ook wel een kerk.
Dit is de Biserica Cretulescu, een klein, apart kerkje.
Op dit gebouw was gisteravond de lichtshow, maar ook zonder licht ziet het er mooi uit.
Een greep uit de dingen die we onderweg zagen:
een mooi versierde poort
het ziekenhuis
Biseria Coltei, een kerkje op het ziekenhuisterrein, met een kleine, maar mooi versierde ingang en een heel oud, beschilderd plafond onder de overkapping
een zonnewijzer met alle tekens van de dierenriem i.p.v. cijfers
Biserica Sfantul Gheorghe Nou met daarvoor een standbeeld van Constantin Brancoveanu.
Als je zulke beelden ziet besef je dat we eigenlijk weinig tot niets van het land weten, want we hebben vaak geen idee wie die mensen zijn.
En als ik het dan op Google opzoek en lees dat het een heerser over Walachije was, dan weet ik dus niet waar Walachije was....
Reizen is dus heel leerzaam :-)
Romulus en Remus kennen we dan weer wel. We zouden ze nog verschillende keren tegenkomen tijdens onze reis, waarbij ik me dan weer afvroeg waarom ze overal staan.
Dit exemplaar in Boekarest werd in 1906 aangeboden door Italie, om de Latijnse oorsprong van Roemenie te eren.

1 opmerking:

trompke zei

Wat een prachtig ziekenhuis. Niet dat ik daar wil liggen, maar het lijkt me wel een ervaring ;-)