zondag 27 maart 2016

Livraria Lello

Livraria Lello is in Porto een hele beroemde boekwinkel, die van binnen heel mooi schijnt te zijn, dus die wilden we graag bekijken.
Daar aangekomen stonden er paaltjes met zo'n dik koord op de straat, met een vriendelijke portier erbij.
Hij vertelde ons dat we eerst naar de overkant van de straat moesten om kaartjes te kopen ( € 3,= p.p.) en dat we dan pas naar binnen mochten, maar dat als we een boek zouden kopen, de entreeprijs eraf getrokken zou worden.
Betalen om in een boekwinkel te mogen...nog nooit meegemaakt. We stonden te twijfelen en ik vroeg maar eens aan de portier of ze HP3 hadden.
Hij ging het vragen en die hadden ze inderdaad en omdat ik die wilde hebben gingen we dan kaartjes kopen.
 Kaartjes kopen om in een boekwinkel te mogen rondkijken/kopen moet natuurlijk wel op de foto vastgelegd worden, want dat maak je waarschijnlijk maar één keer mee in je leven.
We kregen er wel een tour brochure bij met uitleg over de winkel.
 Eenmaal binnen begrepen we wel waarom ze dit systeem hebben. Het is echt een prachtige winkel, met een ontzettend aparte trap in het midden.
Zonder de toegangsprijs zouden ze hier waarschijnlijk hele groepen tegelijk binnen krijgen.
 Als je omhoog keek zag je dit mooie glas in lood raam in het plafond.
De onderkanten van galerijen boven waren prachtig uitgesneden.
 En ja hoor, een heel karretje vol Harry Potter boeken.
Dit karretje gebruikten ze vroeger om de boeken naar en van het magazijn te verplaatsen.
Ik vond het extra leuk omdat ze in Gringotts, de Bank in HP,  met karretjes naar de kluizen rijden.
Boven was het niet heel groot
 maar er stonden wel zitjes
 een oude kassa en zo'n ladder waarmee je langs de boekenrijen kan sjezen, dat lijkt me toch zo leuk om eens te doen.
 Er was zelfs een koffiehoekje.
 De trap was nooit helemaal leeg, maar na een poos gewacht te hebben kon ik deze foto maken met nog maar een persoon erop.

 De kasten heel hoog. In het onderste stuk staan de boeken die verkocht worden.
In het bovenste stuk staan hele oude boeken, die ze nooit verkocht hebben. In plaats van weg te doen hebben ze die bewaard, nu zijn die antiek en heel veel geld waard en ook al vragen mensen erom, ze worden niet meer verkocht.
 Naast het HP3 boek vond ik ook nog een kinderboek dat me erg aansprak. Kleine verhaaltjes over 8 verschillende dieren , elk specifiek voor een bepaald continent, waar ze avonturen beleven.
De stukjes tekst zijn klein en alle pagina's staan vol met leuke tekeningen, dus dat lijkt me erg leuk om in te lezen (of een poging te doen).
Livraria Lello was zeker een bezoekje waard.

1 opmerking:

Margriet zei

Wat een mooie boekhandel en slim dat ze entree vragen, anders zou je er denk ik niet eens goed kunnen rondkijken!