zondag 23 november 2014

Dag 11 Zagreb 3

We klommen heel veel trappen op naar Gornji Grad, oftewel de Bovenstad.
De stenen poort is het enige overblijfsel van de vijf oorspronkelijke poorten rond de Bovenstad.
Omdat een klas groepsfoto's aan het maken was voor de Marcuskerk heb ik eerst het Parlementsgebouw aan de rechterkant op de foto gezet.
Toen alle kinderen weer verder gingen kon ik een foto van de kerk maken.
Op een gebouw verderop zag ik deze draken.
Er is iemand (wiens naam we hier niet zullen noemen) die niet kan begrijpen, dat wij zoveel reizen en overal met grote bogen om musea heenlopen. Hij vind ons cultuurbarbaren :-)
Nu bezoeken we wel eens een museum, maar dat is dan vaak een heel klein, plaatselijk museum en niet de grote trekpleisters waar iedereen naar toe gaat.
En dan zeggen we altijd tegen elkaar ... zal trots zijn op ons lol
Dat zeiden we nu weer, want ik wilde graag het museum van Naïve Kunst bekijken.
We houden totaal niet van de bekende meesters, maar dit spreekt ons wel aan.
Van de 1.500 schilderijen hingen er maar 85 dus erg lang zijn we niet binnen geweest, maar dat hoeft ook niet.

Dit intrigeerde me enorm. Paul vond het niets, maar ik wilde erg graag binnenkijken en dat hebben we dus ook gedaan. (... zal nu helemaal trots op ons zijn, 2 musea gezien in één reis whahaha)
Er lagen de meest uiteenlopende en soms ook de meest vreemde voorwerpen, met daarnaast het verhaal over hoe en waarom de relatie verbroken was.
Paul had er na twee verhalen al genoeg van, ik heb ze niet allemaal gelezen, maar toch wel een heel stel.
En nu hebben we echt alles gezien... roflol
Maar weer eens een kerk voor de afwisseling, de Catharinakerk.
Boven, naast de Funicular, is een kunstmarkt. Er waren nog maar een paar kraampjes en er stond een bord dat het de laatste dag was dat die er waren; je kunt echt merken dat het seizoen echt helemaal op zijn einde loopt.
We keken uit over de stad, terwijl we stonden te wachten tot de funiculars in beweging kwamen.

Geen opmerkingen: