vrijdag 14 februari 2014

Oficina Museu Artisano

Vanmorgen begonnen we met een bezoek aan het MuseuArtiosano in Capelas. Buiten leek het een heel klein gebouwtje en we stonden voor een gesloten deur, maar toen we aanbelden, kwam er een hele vriendelijke, goed Engels sprekende mevrouw de deur open doen.
Het museum is privebezit en ingericht met allemaal dingen die van het eiland afkomstig zijn.
We kregen een rondleiding en het bleek veel groter te zijn dan we gedacht hadden.
Het is ingericht als twee straten die op een plein uitkomen, maar het is helemaal overdekt.
In die twee straten zijn allemaal winkeltjes en workshops en soms zijn er in de workshops mensen echt aan het werk.

Een van de eerste dingen die we zagen waren schilderijtjes met miniatuurbloemen, dat had natuurlijk gelijk mijn volle belangstelling.
Maak ik bloemetjes van papier, deze zijn gemaakt van het gedroogde merg van een vijgenboom.
Nu vraag ik je, hoe komt iemand erbij om daarmee te gaan knutselen?  maar wat een mooi resultaat.

Hierna kwamen diorama's met kleine figuurtjes zoals de drie koningen die ik van de week kocht.

 Die figuurtjes worden in het museum gemaakt en we troffen het, want een mevrouw was er net mee bezig.
 De etalage van het speelgoedwinkeltje.
 Op het eiland zie je popjes gemaakt van maisbladeren die als souvenirs worden verkocht. hier zagen we ze in diorama's.
 Nog een diorama, er waren er ook een aantal waarin (Portugese) feestdagen worden uitgebeeld.
 En er waren allerlei verzamelingen, dit is een stukje van een sleutelverzameling en ik moest gelijk aan Wilma denken, die had voor het hele jaar genoeg sleutels gehad. :-)
 Nog meer verzamelingen
 In deze meubelzaak (groot woord) komt af en toe een meubelmaker en dan restaureert of hersteld hij meubels.
 Ik kijk rond in de werkplaats van de smid. Er waren nog veel meer winkeltjes. Wat ik erg leuk vond was dat ik inmiddels al heel wat Portugese namen kon herkennen zonder naar binnen te kijken of bij de Engelse vertaling te kijken.
 Hierna deden we nog een letterbox cache die in het museum lag. Nou ja, de eigenaar had waarschijnlijk ooit eens iets over een letterbox gehoord, want dit was meer een puzzel multi met een stempel.
Om te beginnen moest je een echte legpuzzel maken...en dan moet je in het museum verder zoeken en dus ook dingen oppakken, terwijl ik erg ben van handen op de rug en kijken met de oogjes.

We vonden het museum leuker dan de cache :-) maar zonder die cache hadden we het waarschijnlijk niet zo snel ontdekt.

2 opmerkingen:

Margriet zei

Wat een leuk museum!

trompke zei

Gaan we een keertje bezoeken Margriet! EMO....