woensdag 8 mei 2013

Lagoa - Het huis van P.

Aan het begin van de straat waar het huisje met "seaview" stond, moest een cache liggen en omdat we er toch waren gingen we die gelijk maar zoeken. We vonden hem in de buurt van dit monumentje.


Terwijl we naar de auto terug liepen viel ons oog op een rij kleine oude huisjes, waarvan er 2 verbouwd waren. In het midden was een hek voor de deur en daar hing een bord Vendre-Se (te koop) op.
Zulke borden geven aan dat de eigenaar het huis zelf probeert te verkopen.
We keken naar de huisjes, maar konden niet ontdekken welke nou te koop was, we dachten  die (op de foto) aan de rechterkant.
Paul vond het er vreselijk uitzien met zo'n grote blinde muur en dat was ik wel met hem eens, maar toen besloot ik eens op het muurtje (tussen de weg en de zee) waar we voor stonden te klimmen.
Ik zag een prachtig groot terras, met daarachter de woonkamer! en toen ik me omdraaide naar de zee, was dat precies het seaview dat ik zou willen hebben.
Paul ook op het muurtje en toen vond hij het er gelijk al een heel stuk beter uitzien.
Ik maakte foto's van de twee huisjes én van het bord met telefoonnummers en we gingen weer verder op pad.
 's Avonds heeft Paul de eigenaar gebeld om info te vragen over het huis.
Zijn wij gewend een vraagprijs te zien/horen en aan de hand daarvan te bepalen of iets haalbaar is of niet, P. (eigenaar) wilde geen vraagprijs zeggen. Hij ging ons foto's sturen en als we het mooi vonden konden we het komen bekijken en dan moesten wij zeggen wat het ons waard was.
Hij vertelde dat het inderdaad twee huisjes geweest waren, maar dat hij ze, met een stuk ertussen, verbouwd had tot één huis. Het waren eigenlijk 3 stukken, want erachter is een zwembad én een stuk tuin, wat apart als bouwgrond verkocht zou kunnen worden.
Eventueel zou er tussen het zwembad en het huis een muur gezet kunnen worden en dan zou het zwembad bij de bouwgrond verkocht kunnen worden....
Toen we dit verhaal hoorden kregen we al het vermoeden dat dit huis ver boven ons budget zou liggen, maar we stuurden hem een sms met ons emailadres (whahaha) en gingen naar bed.
 De volgende dag waren we de hele dag op pad geweest en toen we weer terug kwamen in het hotel, stond er een briefje met een telefoonnummer dat we moesten bellen. Het was P. die ons had proberen te mailen, maar het kwam steeds retour. Paul gaf hem heel langzaam het emailadres en hij probeerde ons foto's te sturen, wat niet lukte, omdat het te groot was om te verturen.
P. en Paul zijn daar een hele tijd mee bezig geweest en uiteindelijk lukte het om de foto's binnen te halen!
 Het huis was véél mooier, groter, lichter, nieuwer enz dan we ooit gedacht hadden en als we een geldboompje in onze tuin hadden staan, hadden we het zonder verdere bezichtiging zo gekocht.
Maar met in ons hoofd de huizenprijzen die we gezien hadden, vonden we dat dit zeker € 500.000,= waard was.
We belde P. en vertelde hem dat we het werkelijk een schitterend huis vonden, "if only we could afford it...."
 P. is met een scheiding bezig en wil van het huis af, daarom wil hij niet het onderste uit de kan hebben,
en daarom vroeg hij minder dan wij vonden wat het waard was, maar omdat we ons huis hier nog niet kunnen verkopen  (waar geld in vast zit) en we niet precies weten wanneer Paul met pensioen gaat is het onmogelijk om dit huis te kopen.  P. wil er liefst z.s.m. vanaf, dus :-(
 maar mocht ik vandaag of morgen de loterij winnen, dan is P. de allereerste die ik ga bellen :-)
De onderste twee foto's zijn niet van mij, maar van P. Ik heb de binnen foto's niet gebruikt, maar deze twee foto's zijn met een beetje moeite nog wel vanaf de straat te maken en ze laten zo mooi het seaview zien en hoe mooi de achterkant is...

Het kontakt met P. is toch niet helemaal voor niets geweest, want hij heeft ons in kontakt gebracht met een advocaat die veel voor expats werkt en hij zal voor ons in de gaten houden of er in zijn familie/vrienden/kennissen kring nog meer huizen op de markt gaan komen.
Een paar dagen later kregen we te horen dat zijn zus haar huis via een makelaar gaat verkopen, maar daarover later meer :-)


11 opmerkingen:

Margriet zei

Echt seaview én een zwembad in de tuin...het ziet er prachtig uit! Jammer dat die geldboom er niet is.....ik zou dit huis ook wel willen hahaha

Jolande zei

Het huis is heel groot en P. heeft overal rekening mee gehouden.
Het plan was dat als de kinderen groot en uit huis zouden zijn en het huis te groot voor hem en zijn vrouw er met een paar aanpassingen twee huizen van te maken waren.
Dus als jij dan de ene helft koopt en wij de andere helft, dan delen we het zwembad en de tuin :-)

Margriet zei

Ik zal even met André gaan overleggen ;-)

Anoniem zei

Zal eens aan een van onze makelaars vragen of dit prachtige huis ook in drieën verdeeld kan worden
scheelt weer wat kosten! :-)

trompke zei

In 4-en wordt het een beetje krapjes zeker?
Prachtig huis! Hoop zo voor jullie dat het gaat lukken...

Jolande zei

voor 4 moeten we bij gaan bouwen op het stuk tuin, wat eigenlijk ook een bouwperceel is :-)
En dat die loterij niet gaat lukken weet ik al, want ik speel er niet in hahaha ik ben gelukkig in de liefde, niet in het spel :-)

trompke zei

Heb al even gekeken met streetview. Cache wel bijna gespot, maar dat huis niet. Ligt zeker in die lus waar de sv-auto nog niet is geweest :-)
Ik ben ook gelukkig in de liefde :-)

Jolande zei

Nee het is niet in de lus.
Als je de cache aan je rechterhand hebt en je kijkt verder de straat in zie je eerst een geel huisje, dan een roze en daar is het naast.

trompke zei

Oooo... ja, ik sta met mijn neus op de deurbel ;-) Grappig zo met streetview. De buren hebben de was buiten hangen ;-)

Jolande zei

Ik ben gek op Streetview.
Het was in Sao Miguel ook erg handig, want ik zocht de huizen altijd op en soms zagen we dan gelijk al van laat u maar.
Als ik dat huisje van gisteren eerst opgezocht had hadden we het verder ook niet gaan bekijken en had ik nu niet geweten dat ik eigenlijk dit huis wil hebben :-)

trompke zei

Je herkent het huis niet zo snel op streetview. Ik zoek er ook vaak caches mee. Soms kun je er(grotendeels) ook multi's mee oplossen. Ben ook dol op streetview dus ;-)