zondag 11 november 2012

De Paus

In eerste instantie wilde Paul de eerste dag dat we in Rome waren naar Vaticaan Stad en hij zei, wie weet zien we de Paus wel.
Nu wist ik dat, als de Paus 'in town' was, er op woensdagochtend audienties gehouden werden, bij goed weer op het Sint Pietersplein, bij slecht weer ergens binnen.
Ik zei dat als hij de Paus zou willen zien, we dus meer kans zouden hebben als we op woensdag zouden gaan en dat deden we dan ook.
Nadat we door de controle waren en het Sint Pietersplein op liepen, zei Paul terwijl hij naar een groot scherm wees, kijk daar rijdt de Paus in een soort golfkarretje.
Ik dacht dat dat gewoon opnames waren om de mensen bezig te houden en dat de goede man straks gewoon van binnen naar buiten zou komen lopen, maar nee, net op het moment dat wij een mooi plekje gevonden hadden, stopte het karretje voor het podium, stapte de Paus uit en zagen we hem in het echt, zonder er ook maar wat voor moeite voor te moeten doen!
Er waren ook grote schermen waarop je hem kon zien, maar
dat leek natuurlijk erg op tv en het is toch anders om echt naar hem te kijken.
We hebben de hele audientie gevolgd en we kregen de Pauselijke zegen,
die ook voor onze familie en vrienden gold!
Overal liepen mannen van de Swiss Guard.
Die wilden eigenlijk liever niet op de foto, maar dan
hadden ze maar een vak moeten leren :-)
Er waren mensen die al vanaf heel vroeg zaten te wachten
en het slechter konden zien dan wij, die zomaar aan
kwamen wandelen.
Het was erg warm op het Sint Pietersplein, ik 
wil er niet aan denken hoe het in juli/augustus moet zijn, echt niet te doen.
Paul had het erg warm en is op een gegeven moment in
de schaduw van een fontein gaan staan (een van de weinige
plaatsen waar je de Paus nog kon zien en waar schaduw was).
Ik heb het iets langer vol gehouden, maar ik had een
bloesje aan (ze kunnen daar niet tegen blote armen)
en  daar smolt ik ook helemaal uit, dus het 
laatste deel van de audientie hebben we samen
naast de fontein gestaan.
Het was toch wel een hele aparte, unieke belevenis.


Geen opmerkingen: