donderdag 11 oktober 2012

Les Jardins

De tuinen van Versailles zijn gratis te bezichtigen, maar toen
we bij de Dragons Gate op de Rue Maurepas aankwamen, stond daar mooi
een bewaker die naar tickets vroeg...
Het bleek dat het vandaag Musical Fountains show
was en daarvoor moest je dus kaartjes hebben.
Nou doet u ons dan maar een kaartje...
Ja, zo simpel was dat natuurlijk niet, we werden naar een caféetje
op de hoek van de straat gestuurd, waar we te horen kregen dat de kaartjes
uitverkocht waren. Maar misschien waren er nog wel kaartjes te koop bij de Queens Gate.
Wij daar naar toe, maar nergens een kaartjesverkoper te bekennen.
Paul zei dat hij nog even een stuk naar links ging lopen om te kijken 
of daar iets was, of dat de bewaker bij die poort iets zou weten en toen vond 
hij daar, helemaal verscholen een soort kiosk waar nog kaartjes te koop waren.
We kochten kaartjes en toen konden we eindelijk de tuin in.
Op een bankje bij Bassin de Neptune aten we onze lunch op.
We bekeken de plattegrond die ik bij de ingang mee had genomen,
maar die klopte niet met het kaartje met caches dat ik uitgeprint had.
Bleek niet de hele tuin afgesloten te zijn, alleen het voorste gedeelte.
Daarna kwam het publieke stuk dat gewoon altijd voor iedereen
gratis toegankelijk is. En waar lagen de caches en letterboxen?
Whahaha LOL
Zoveel mooie details.
We liepen via les trois fontaines
naar de achterkant van het paleis.
Wat heb je daar toch een prachtig uitzicht.
de fonteinen werkten nog niet, maar de muziek wel.
Dat was heel knap gedaan, want overal waar je liep
hoorde je de muziek even hard en alsof je er vlakbij was
en nergens kon je ook maar iets van een luidspreker 
ontdekken.
We liepen naar Bassin du Mirror en toen begon daar net 
de watershow.
Heel leuk om te zien, de muziek was niet aan ons besteed.
Je mocht absoluut niet in het gras zitten/staan en als er ook maar iemand
een teen in het gras zette blies de 'graspolitie' op een fluitje of
kwam naar de persoon toe om hem uit het gras te halen.
We hebben dat fluitje bijna continue gehoord vandaag.
In de Jardin du Roi moeten 2 letterboxen liggen.
De eerste was absoluut niet te zoeken omdat hij direkt aan
het hoofdpad lag en iedereen na afloop van de watershow
dit stuk tuin ging bekijken.
De tweede letterbox lag in een hoekje in deze tuin, waar niemand belangstelling
voor had, dus die hebben we kunnen zoeken.
En dan was er nog een cache waar we op een paar meter afstand van
stonden, maar met een gesloten hek ertussen....:-)
We besloten om nu gewoon rustig alle fonteinen te gaan bekijken
en de caches/boxen voor een volgende keer te bewaren.
Terwijl we door de Jardin du Roi liepen, zag ik een prachtig gekleurd
herfstblad liggen, waar ik een foto van wilde maken.
 Maar toen zag ik daarnaast een blaadje van de Ginkgo Biloba
liggen en toen nog een paar.
Ik keek omhoog en ja hoor, daar stond een enorm groot
exemplaar van mijn favoriete boom.
Het herfstblad ben ik helemaal vergeten, ik heb afgevallen
blaadjes geraapt om te drogen, terwijl Paul voor me de boom
van alle kanten op de foto heeft gezet.

Geen opmerkingen: